ХРИСТИЯНСКАТА ЛЮБОВ - НОВА НРАВСТВЕНА ЦЕННОСТ
Християнската любов е особено чувство, приближаващо човека към Бога, Който Сам е Любов /1 Иоан 4:8/. В сферата на земните чувствания няма по-висше чувство от майчинската любов, готова за саможертва. И цялата история на отношенията на Бога към човека е непрекъсната история за самопожертването на Небесната любов. Небесният Отец като че ли за ръка води към спасение грешника, Своя враг и изменник, и не щади за неговото спасение Своя Единороден Син. Синът Божи, слизайки от небето, се въплощава, страда и умира, та чрез възкресението да даде на грешника тази блажена вечност, която той е загубил чрез своята измяна. А преди страданията Той дава на Своите верни нещо като завещание – заповед, идеал: ”Както Аз ви възлюбих, така и вие – да се обичате един друг” /Иоан 13:34/.
Такъв е идеалът на безкористната християнска любов. Тя обхваща всички – не само приятелите, но и враговете. Господ в Евангелието казва направо: ”Ако обичате ония, които вас обичат, каква вам награда? Защото и грешниците обичат ония, които тях обичат. И ако правите добро на ония ,които и вам правят добро, каква вам награда? Защото и грешниците правят същото” /Лука 6:32-33/. С това Господ ни предупреждава за егоистичния користен характер на нехристиянската любов. В тази егоистична любов главното е нашето собствено “аз”, нашето самоудовлетворение от това чувство. А на нас, християните, Господ ни е заповядал друго: ”Обичайте враговете си, благославяйте ония, които ви проклинат, молете се за тези, които ви обиждат и ви гонят” /Лк. 6:27,28/. Християнинът трябва да обича другите хора не заради доброто им отношение към него, а заради тях самите, и любовта му трябва да желае тяхното спасение, макар и те да са се отнесли враждебно към него.
Може би, никъде в Свещеното Писание не се разкриват същността и свойствата на християнската любов така, както в 13-та глава на първото послание на ап. Павел до Коринтяни. Не напразно тълкуватели на Свещеното Писание наричат тази глава химн на християнската любов. В нея апостолът съпоставя християнската любов с различни духовни дарования и добродетели и, след като в края на предишната 12-та глава обещава да разкрие “път още по-превъзходен” /ст.31/, с неотразима убедителност разяснява колко по-високо стои любовта от всички други дарования и преживявания на човека.
“Да говоря всички езици човешки и дори ангелски, щом любов нямам, - казва апостолът - ще бъда мед, що звънти, или кимвал, що звека” /т. е. подобен на бездушните предмети, които въздействат само на външния слух на човека, а не на неговото сърце/. И всички висши добродетели – пророчеството, знаенето на всички тайни, вярата, творяща чудеса и даже подвизите на самоотречение и мъченичество без любов са нищо, и само от нея придобиват своята цена.
“Любовта е дълготърпелива, пълна с благост, не завижда, не се превъзнася, не се гордее, не безчинства” /1 Кор. 13:4,5/ – тя прави човека търпелив, кротък, смирен и благожелателен към всички. “Любовта не дири своето, не се сърди, зло не мисли, на неправда се не радва, а се радва на истина” /1 Кор. 13:5,6/. Това е сила, всепобеждаваща, силата на смирената любов, унищожаваща егоизма и злобата, гнездящи се в сърцето на човека. И тази истинска любов винаги търси правдата и истината, а не лъжата и угодливостта. И накрая – “Любовта всичко извинява, на всичко вярва, винаги се надява, всичко претърпява. Любовта никога не отпада” /1 Кор. 13:7,6/. Нищо не може да я сломи – ни изпитания, ни мъки, ни скръб, ни лишения, ни разочарования. И в другия – по-добър свят – тя ще отиде с християнина, и в цялата си пълнота ще се разкрие именно там – когато ще изчезнат не само дарбите пророчество и езици, но ще се прекратят вече вярата и надеждата. Вярата ще се замени с виждане лице в лице, а надеждата ще се сбъдне; само любовта ще царства во веки веков. И затова същият апостол казва: ”Любовта е изпълнение на закона” /Рим.13:10/.
Ние така сме привикнали към словосъчетанието “християнска любов”, толкова пъти сме слушали проповеди и призиви за нея, че ни е трудно да разберем вечната новост, необичайността на това, което е заключено в тези думи. Сам Господ посочва тази новост в Своята прощална беседа с учениците Си: ”Нова заповед ви давам, да любите един другиго” /Иоан 13:34/. Но нали за любовта, за ценността и висотата на любовта светът знаел и преди Христос, и нима в Стария Завет не намираме тези две заповеди – за любовта към Бога /Втор. 6:5/ и за любовта към ближния /Лев. 19:18/, за които Господ е казал, че на тях се крепят закона и пророците /Мат. 22:40/? И в какво е тогава новостта на тази заповед, новост, при това не само в момента на произнасяне на тези думи на Спасителя, но и за всички времена, за всички хора, новост, която никога не ще престане да бъде новост?
За да отговорим на този въпрос, достатъчно е да си спомним един от основните признаци на християнската любов, както той е посочен в Евангелието:”обичайте враговете си”. Помним ли ние, че тези думи съдържат в себе си нечувано изискване за любов към тези, които тъкмо не обичаме! И защо те не престават да поразяват, да плашат и, главното, да ни съдят. Наистина, именно защото тази заповед е нечувано нова, ние често я подменяме с нашите лукави човешки тълкувания – ние говорим за търпение, за уважение към чуждото мнение, за незлопаметност и прощение. Но колкото и да са велики сами по себе си тези добродетели, даже техния сбор не е още любов. И новата заповед, възвестена в Евангелието, ние през цялото време подменяме със старата – любов към тези, които ние вече и така обичаме по човешки, любов към роднините, към приятелите, към единомишлениците. Но забравяме при това, че за тази – само природна, човешка любов в Евангелието е казано: ”който обича баща или майка… син или дъщеря повече от Мене, не е достоен за Мене” /Мат. 10:37/ и “ако някой дохожда при мене и не намрази баща си и майка си, жена си и децата си, братята и сестрите си…, той не може да бъде Мой ученик” /Лука 14:26/. А ако да отидеш при Христос означава изпълнение на Неговите заповеди, то очевидно, християнската любов не е само просто усилване, разпространение и “увенчаване” на природната любов, но се отличава коренно от нея и даже и се противопоставя. Тя е действително нова любов, подобна на която няма в този свят.
Христовата заповед за любовта е нова и по отношение на ветхозаветната заповед за любов към ближния. Ветхозаветната заповед изисква да обичаме ближния като себе си /Лев. 19:18/ или да не правим на другите това, което е омразно за нас /Тов. 4:15/. Поради нашата греховност и нашето несъвършенство любовта ни към себе си не може да служи като абсолютен и непогрешим критерий за любов към ближните. В противоположност на това Сам Спасителят посочи най-възвишен в нравствено отношение модел за любовта към ближните: ние трябва да обичаме ближните си, както Христос ни възлюби. А Христовата любов към нас е чиста, безкористна, самоотвержена и саможертвена. Докато в естествената любов ние можем да се издигнем най-много до състоянието да обичаме ближните като себе си, в християнската любов ние се издигаме до състоянието да обичаме ближните повече от себе си, т .е. самоотвержено и саможертвено.
В това е новостта на християнската любов, че в Новия Завет човек е призван да обича с Божествена любов, станала Богочовешка любов, Христова любов. Не в заповедта е новостта на християнската любов, а в това, че е станало възможно изпълнението на заповедта. В съединението с Христа в Църквата, чрез тайнствата Кръщение и Причастие с Тялото и Кръвта Му, ние получаваме в дар Неговата любов, причастяваме се с Неговата любов и тя живее и обича чрез нас. “Любовта Божия се изля в нашите сърца чрез дадения нам Дух Свети” /Рим. 5:5/. Само в Христовата Църква, където хората могат да се приобщават реално с Господ Иисус Христос и да получават благодатните дарове на Светия Дух, може да процъфтява истинската любов в чистота, пълнота и съвършенство. Християнската любов е плод на човешките съзнателно-свободни искания и усилия и на откликващата Божия благодат.
Христос откри на света истинската, съвършената любов като нова нравствена ценност, която се осъществява от вярващите в Църквата. Христос ни е заповядал да пребиваваме в Него и в Неговата любов: ”Пребъдете в мене, и Аз във вас…; защото без Мене не можете да вършите нищо… пребъдете в Моята любов” /Иоан 15:4,5,9/. Да пребъдваш в Христос – това означава да бъдеш в Църквата, която е живот Христов, съобщен и даруван на хората, и която живее с любовта Христова, пребивава в Неговата любов. Тя е всъщност единственият, защото обема всички останали, признак на Църквата: ”по това ще познаят всички, че сте Мои ученици, ако любов имате помежду си” /Иоан 13:35/.
Но Църквата е съюз на любовта не само в този смисъл, че в нея всички се обичат един друг, но преди всичко в това, че чрез тази любов на всички един към друг тя явява на света Христос и Неговата любов, свидетелства за Нея, обича света и го спасява с любовта Христова. Тя обича в Христос – това значи, че в Църквата Сам Христос обича света и в него “всеки от по-малките братя”. В Църквата всеки тайнствено получава силата да обича всички “с любовта Иисус Христова” /Филип. 1:8/ и да бъде носител на тази любов в света.