ОЩЕ МАЛКО ДУМИ ЗА ДУМИТЕ
"Говори, ако у теб има нещо, което да превъзхожда мълчанието". Св. Григорий Богослов
"Думите са извор на недоразумения” - никога не съм мислела, че ще кажа това, защото аз боравя добре с думите, те са моето най-добро изразно средство, те са моето служение и бого-служение, с тях дори си изкарвам хляба. Аз наистина ценя думите, подбирам ги с внимание, изричам ги с внимание, изслушвам ги с внимание. Но напоследък често забелязвам случаи, в които някой казва нещо съвършено просто, безобидно, без да влага злоумисъл, обида, упрек - нищо такова, а другият възприема думите му по начин, който го разгневява, обижда, наранява и реагира болезнено и гневно.
Замислих се: какво ни кара така да изкривяваме чутите думи? Да откриваме зад тях отношение, чувства, намерения, които ни накърняват, но които другият не е вложил в тях? Лош подбор на думите, неподходящ тон, неподходящ момент...? Къде грешим в общуването, та все някой се чувства наранен от думите ни? Думите ли са виновни, или собствената ни увреденост, през която ги пречупваме? Как да разпознаваме истината в това, което чуваме и изричаме?
За нашето християнско разбиране, “човек не е творец на истината, поради което актът на познание е акт на усвояване на вече обективно дадена Истина” (св. Юстин Челински). Ние дотолкова можем да познаем истината, да я възприемем и тя да стане наше достояние, доколкото здрав е нашият орган на познание - душата. Страстите са болестно състояние на душата, което обърква ума и го изпълва с въображаеми видения и въображаеми образи на света около нас. Болна душа - наранена от греховни страсти, болен ум, болно сърце, болна воля - възприемат обективната истина изкривено. Нашите страсти: гордостта, маловерието, завистта и т. н. увреждат сетивата ни за възприятие, а увредени ли са сетивата ни за възприятие и истината ще достига до нас увредена, изкривена, дразнеща ни, плашеща ни.
“Както любовта прави от тежкото леко казва св. Йоан Златоуст, така обратното враждата превръща и малкото в непоносимо, а най-обикновените думи ни се струват казани със зли намерения”.
Човек, заразен с тщеславие, ще вижда постоянно около себе си хора, които не го уважават, не го ценят достатъчно, не го разбират, и ще се успокоява с мисълта, че те всъщност му завиждат. Зад думите им ще чува несъществуващи обиди и незачитане. Човек, заразен с алчност, ще вижда света като потенциални възможности за печалба, хората, ще възприема като такива, които искат да го ощетят и ограбят, а зад думите им ще чува техните домогвания. За човек, заразен с маловерие и мнителност, светът ще е доста опасно място за живеене, изтъкано от лукавства, уловки и капани, а хората все ще му се струва, че плетат интриги срещу него...
Боледуващата от страсти душа лесно става почва, в която лукавите помисли, внушавани от демоните, бързо покълват и раждат гняв, ненавист, злословие. Демоните услужливо ще ни нашепват: “Този как може да ти говори така!”, “Я виж, този лицемер, да не мисли, че ще ме изиграе!”, “Ти заслужаваш повече!”... А нашата гордост и останалите ни страсти охотно ще се съгласяват с тях и ще сме в постоянно напрежение, като под постоянна обсада от коварни и неблагодарни хора, които не ни уважават и на които не може да се има доверие. Демонските помисли ще намират съгласие със собствените ни нездрави мисли и чувства, ще раждат беззаконие и ще рушат отношенията ни. “Нищо така не помага на дявола да си намери място между нас, както враждата” - казва св. Йоан Златоуст.
“Страстта, когато започне да действа и завладее душата, държи разсъдъка свързан” (преп. Нил Сорски) и тогава нашите мисли не са наши мисли. Ние не можем да имаме доверие на мислите си, защото човек до такава степен неизкривено и неповредено вижда Истината, познава я, мисли я и я изрича, до каквато сам е съвършен и неизкривен и увреден от страсти. До такава степен, до каквато е съумял с живота си да се доближи до Истината Христос (“Аз съм пътят и истината и животът” - вж. Йоан. 14:6), до съвършенството на Единствено Съвършения Бог (“бъдете съвършени, както е съвършен и Небесният ваш Отец” - Мат. 5:48). А всички ние сме твърде далече от това съвършенство. Дали пишем, или говорим, то винаги трябва да е в някаква условна форма: “струва ми се...”, “може би...”, “аз мисля, но...” Можем да споделяме мислите си не защото сме уверени в правотата им, а точно защото не сме и имаме нужда да чуем чужда преценка, да сверим мислите си с друго мнение, да чуем други аргументи и друга гледна точка или пък... може би потвърждение.
Впрочем същата мярка за доверие би следвало да прилагаме и по отношение на другите хора. Хората около нас - също като нас самите - са увредени от грехопадението и постъпват съобразно собствената си изкривеност и изкривената си представа за света, за обективната реалност и обективната истина. Затова можем да приемаме, че говорят каквото мислят и каквото са видели, че са честни и искрени с нас, като ни говорят. Но трябва да си даваме сметка, че истинността на преценките им са повече или по-малко далече от Истината Христос в зависимост от степента на усърдието, с което се подвизават в изпълнението на Христовите заповеди и вътрешното благочестие, в зависимост от разстоянието от Пътя-Христос, който са успели да изминат, и в зависимост от моментното им духовно състояние - в благодатен мир ли са, или под влиянието на някоя страст: гняв, ревност, обида, завист... Защото когато човек е под влиянието на страст, вижда като в мрак - само неясни плашещи сенки и чудовища, а както вижда, така и говори.
“Всеки от тях, както живее, така и говори. Така виждат, така говорят”. Всеки “това, което вижда и което мисли, това казва от себе си и така съди”, казва старецът Йосиф Исихаст и допълва: “Когато се смириш, всички ще ти изглеждат свети. Когато си самодоволна, всички ще ти се струват опаки и лоши”. И понеже всички ние сме заразени от много и различни страсти, то постоянно ще чуваме в изречените и неизречени думи недобронамереност, постоянно ще се чувстваме застрашени, наранени, ощетени, постоянно ще ни се струва, че светът и хората въстават срещу нас, постъпват несправедливо спрямо нас и всички злоупотребяват с доверието и търпението ни.
В човек, склонен към осъждане, злоречие и празнословие, например, който не се кае за този си недъг и няма твърда решимост да се отклонява от него и да озаптява езика си, не може да има дял благодатта. А ум непросветлен от благодатта вижда изкривено и преценките му за други хора и обстоятелствата ще са недостоверни, защото духовното му зрение ще е повредено.
“Мракът на страстните помисли помътнил в него (човека) огледалото на душата му, в която би трябвало да се оглежда Христос” (Теолипт Филаделфийски), т. е. Истината. Затова чуваме думите изкривено, затова виждаме намеренията изкривено и се чувстваме наранени и обидени, без някой непременно да е искал да ни нарани. Там, където любовта отстъпва място на нашето недоверие, съмнения, тщеславие, алчност те като криво огледало отразяват картината на света и чуждите думи и постъпки и ние ги виждаме уродливи, злонамерени, ужасяващи, гонещи още повече и без това оскъдната любов в нас и в отношенията ни.
Ние, макар да сме църковни, да участваме в живота на Църквата, си оставаме повече или по-малко със светско мислене, със светски поглед върху хората и със светско отношение към нещата от живота. Затова възприемаме света около нас като картина на светски художник: модернистично раздробен, фрагментарен, “пречупен” през повредения ни поглед, сладникаво романтичен и нереален или ужасяващо натуралистичен, но във всички случаи с обърната към нас перспектива, сякаш не Бог, а нашето “аз” е център на Вселената. Свят изправен срещу нас, който ни плаши.
А светът за истински Христовите хора е с перспектива обърната към Бога, той е отображение на Бога, на Неговата премъдрост и любов. Светът, в който те пребъдват е като икона. Е, понякога може да се поизкривява, но те винаги помнят Първообраза и бързат да коригират своя поглед. За да възприема душата реалността неизкривена, окото на душата - умът, трябва да се прочиства. Как? С молитва.
У малцина душата е постоянно и безвъзвратно помрачена, само у отчаяните грешници. У малцина тя постоянно е ясна и нищо не я помрачава, нито страст, нито изкушения - само у достигналите святост. У повечето от нас душата ту се прояснява от очистващата сила на Божията благодат, ту пак се помрачава от страстни мисли, лоши чувства и намерения. Отговорността пред Бога и пред собствената ни съвест би следвало да ни възпира да говорим, когато душата ни е помрачена от гняв, страх, завист, жлъч... и да говорим само когато Божията любов я просветлява. И понеже ежедневието неизбежно ни въвлича в разни общения: служебни, с близките ни, със съседи, със служители, търговци и т. н., редно е и постоянно в ежедневието ни да просветляваме душата си с молитва, с богообщение. Защото ние дори съвършените слова на Бог Слово - Евангелието - ще “чуваме” несъвършено и ще ги възприемаме невярно по мярата на своята увреденост.